Eseménynaptár:

H

K

S

C

P

S

V

1

6

13

14

15

17

19

22

23

26

27

 

 

 

AUSZTRIA ELSŐ SZÁMÚ KULINÁRIS RÉGIÓJÁBAN JÁRTUNK

2014.10.21.

Egyesületünk október 14 – 17. között szakmai tanulmányúton járt az ausztriai Vulkanland LEADER Helyi Akciócsoport térségében.

 

A kirándulás keretében 30 fős delegációnk elméleti és gyakorlati oldalról egyaránt betekinthetett a szomszédos ország Közösségének sikertörténetébe, megismerhettük tapasztalataikat és jó gyakorlataikat, és ötleteket gyűjthettünk saját fejlesztési elképzeléseinkhez is!

 

 

 

A térség adottságairól és a helyi LEADER Program alapvető céljairól dr. Beatrix Lenz asszony, a Helyi Akciócsoport leglátványosabb eredményeiről Michael Fend, a térség fejlesztési stratégiájának alapját képező közösségfejlesztő módszertanról pedig Josef Ober tartott részünkre előadást.

A szakemberek prezentációiból megtudtuk, a vulkanlandi térség húsz évvel ezelőtt a határ mentiség negatív jegyeit hordozta magán, országos összehasonlításban alacsony életszínvonal és elvándorlás, a társadalom értékvesztése jellemezte. A legfőbb problémák kezelésében és a legnagyobb feladatok (munkahelyek teremtése, megélhetés és fenntarthatóság biztosítása) megoldásában az Uniós csatlakozást követően felhasználható támogatási források sem jelentettek érdemi segítséget. Ennek oka egyrészt azok ad hoc felhasználása, másrészt ciklikussága volt.


A multiplikatív hatással nem járó ún. zászlós hajó projektek tervezése és végrehajtása helyett ezért, a helyi szakemberek a századfordulótól a helyi szereplők bevonásával hosszú távú, 10 – 15 és 20 éves távlatokra vonatkozó fejlesztési folyamatokat dolgoztak ki, melyek végcélját a közösen kialakított és felvázolt jövőkép elérése jelenti.

Mint mondták, a hosszú távú stratégiák kialakítása és megvalósítása nehéz feladat. Nem csupán a települések polgármestereinek belátására és együttműködésére, de mindenekelőtt a helyi polgárok, farmerek, vállalkozók saját magukba vetett hitének erősítésére volt szükség!

 

A 76 települést tömörítő Közösség 2000-ben meghirdetett fejlesztési tervében a 3 fő prioritásként a térség humán erőforrásának fejlesztését, a mezőgazdaságára alapozott élelmiszeripar gasztronómia szolgálatába állítását és a kézműves ipar fejlesztését jelölték meg.
A célok elérését a LEADER Akciócsoport a helyi szereplők közötti kooperáció elősegítésével, az egységes „Vulkanland” márka bevezetésével és kiterjedt szemléletformáló tevékenységgel segítette. Ez utóbbi munka részeként a térség szellemi – kulturális örökségének és természeti értékeinek újrafelfedezését, a helyi identitástudat újraépítését szolgáló számtalan, nem turistáknak szóló! kiadványt, könyvet, ismeretterjesztő és szakmai anyagot készítettek és tettek elérhetővé papír alapon és online is.

 

A 12 éves program konzekvens végrehajtása egyértelmű sikert hozott, a régió mára már Ausztria második legélhetőbb vidéki térsége, és tapasztalatból mondhatjuk, az ország első számú kulináris régiója!


Ott tartózko
dásunk ideje alatt kiváló minőségű, ízletes, igényes, mindig a megfelelő stílusban, de mindig ötletes módon kínált, a helyben megtermelt alapanyagokból a helyiek által készített termékekkel találkoztunk.

Mindezeken túl e termékek előállítási folyamatában az ökológiai fenntarthatóság épp olyan fontos, mint maga a termék. Bárhány kis családi manufaktúrában, vagy világhírű cég látogatóközpontjában jártunk, a gyártás és fenntartás során felhasznált energia legalább részben, de a legtöbb helyen teljes egészében megújuló vagy bioenergia alapú.

 

Josef Ober, a Vulkanland Akciócsoport elnöke nagy hatású előadásában kifejtette, a siker nem csupán pénz és támogatás, hanem hit, akarat, elszántság és kitartó munka kérdése, valamint hogy azokra az erősségekre építsünk (a meglévő földekre, az esetleg lassan feledésbe merült tudásra stb.), melyekkel rendelkezünk. Egy térség a saját értékeire kell, hogy alapozza mindennapjait, azokat elsődlegesen a maga számára kell, hogy kihasználja, élvezze, s így előbb – utóbb különösebb erőfeszítések nélkül mások számára is vonzóvá, ezáltal pedig még sikeresebbé válik.

A receptet igazolták mindazon kis üzemek, összefogással megvalósított és működtetett nagyobb beruházások, melyeket utunk során meglátogattunk.

Sabine Putz pazarul berendezett helyi termék boltjában a fő attrakciót a hölgy saját készítésű, saját kertjében nevelt virágokból és gyógynövényekből készült pestoi és lekvárjai jelentették, de további 80 helyi termelő árui is megtalálhatóak voltak az üzletben.

A Gabrielle Grandl vezette falusi vendégház a maga természet közeliségével az igazi alpesi fogadók hangulatát árasztotta.

A Vulcano Ham társaság látogatóközpontjában igazi különlegességgel találkoztunk. Híres sonka és szalonna termékeik nem csupán az egyedi pácolásnak és a legalább 15 hónap hosszú, levegőn történő érlelési folyamatnak köszönhetik hírnevüket, de az alapanyagként felhasznált sertések tartási módjának is, mely épp csak annyiban különleges, hogy az állatok számára a megfelelő táplálék mellett a megfelelő teret és elfoglaltságot (hátvakaró, játék stb.) is biztosítja.

A Wollgenuss tagjai a gyapjúfeldolgozásnak adtak új dimenziót, a közös manufaktúrában dolgozó hölgyek a szokványos gyapjútermékek (takarók, párnák stb.) mellett számtalan, a mindennapokban bátran használható apróságokat (kalapok, táskák, ékszerek!) is készítenek.

A Gölles család ecet és likőr üzemében is igazi különlegességeket kóstolhattunk, de az egyöntetű vélemény az volt, egy snapsz sem érhet fel a hazai pálinkákkal. Az osztrák csokoládék minőségét ugyanakkor a Zotter Csokoládégyár lenyűgöző bemutatója igazolta.

 

A tanulmányút programjáról készült részletes szakmai beszámoló itt letölthető, az Apáti Mariann és Hodálik Pál által készített fotóalbum a Galériában tekinthető meg.
 

« Visszalépés
EXP